AFFR îşi exprimă dezamăgirea profundă faţă de potenţiala menţinere a impozitului minim pe cifra de afaceri, ca parte a pachetului 2 de măsuri fiscale.
Decizia afectează în mod direct şi disproporţionat farmaciile, un sector în care reglementarea excesivă a dus la izolarea acestuia de realităţile din piaţă.
* Decizia penalizează în mod direct şi disproporţionat farmaciile comunitare, care operează cu preţuri plafonate şi marje fixe, controlate de stat, necorelate cu evoluţia inflaţiei, salariilor şi a costurilor de operare.
* Decizia va avea un impact semnificativ asupra pacienţilor, mai ales în zonele rurale sau defavorizate, unde farmaciile comunitare reprezintă singura formă de acces la tratamente esenţiale pentru populaţie.
* Membrii AFFR afectaţi de această decizie sunt companii locale cu capital românesc, a căror sustenabilitate este în pericol, prin efectul cumulat al deciziilor fiscale anterioare.
* Ne aşteptăm ca autorităţile să adreseze situaţia deficitul bugetar prin măsuri mai ferme de reducere a cheltuielilor şi eficientizare, nu prin împovărarea dincolo de limita raţiunii economice a companiilor private care susţin economia.
Asociaţia Farmaciilor şi Farmaciştilor din România (AFFR) este profund îngrijorată de impactul pe care îl va avea menţinerea impozitul minim pe cifra de afaceri asupra farmaciilor comunitare afectate de această hotărâre.
Aplicarea unui impozit minim pe cifra de afaceri penalizează în mod direct şi disproporţionat farmaciile, care nu pot compensa povara fiscală prin ajustarea preţurilor.
Iată de ce:
Spre deosebire de alte domenii de activitate, sectorul farmaceutic nu are libertatea de a îşi stabili propriile preţuri, preţurile la medicamentele de uz uman fiind plafonate prin reglementări stricte, aprobate de Ministerul Sănătăţii.
Modalitatea de calcul a preţurilor maximale la medicamentele de uz uman nu ţine cont de realităţile economice actuale, precum inflaţia, creşterea costurilor de funcţionare, a salariilor, a chiriilor, a preţurilor la energie etc., şi nici de scăderea puterii de cumpărare. În plus, unele medicamente scumpe sunt eliberate de farmacii cu un adaos comercial mai mic de 1%, ceea ce le obligă să le elibereze în pierdere.
Cota maximă de adaos comercial ce poate fi aplicată de farmacii este şi ea plafonată şi nu a mai fost actualizată din anul 2009. Deşi metodologiile s-au actualizat prin Ordinul nr. 368/2017, în fapt, nivelul efectiv al marjelor nu a fost modificat de 16 ani, fiind acelaşi ca cel stabilit prin Ordinul Ministrului Sănătăţii nr. 75/2009, cu mici modificări pe care le considerăm insuficiente în raport cu economia curentă.
Reafirmăm cu toată responsabilitatea că impozitul minim pe cifra de afaceri este inechitabil şi economic ineficient în raport cu farmaciile comunitare, punând în pericol sustenabilitatea acestora, în special în zonele rurale sau defavorizate, unde ele reprezintă singura formă de acces la tratamente esenţiale pentru populaţie.
Având în vedere aceste particularităţi, solicităm eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri în ceea ce priveşte sectorul farmaceutic, sau instituirea unei excepţii fiscale clar reglementate, care să reflecte specificul reglementat, plafonat şi de interes public al activităţii farmaceutice.
Impozitul minim de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile cu venituri de peste 50 de milioane de euro a afectat deja disproporţionat companiile cu rulaje mari şi profituri mici din sectorul farmaceutic, dar cu investiţii semnificative în logistică, personal şi infrastructură, prin:
* Scăderea capacităţii de reinvestire în servicii şi infrastructură;
* Diminuarea lichidităţilor, putând afecta diversele plăţi necesare (furnizori şi alţi parteneri).
* Instituirea unei poveri fiscale nesustenabile, întrucât măsura ar fi trebuit să fie temporară, aşa cum au anunţat autorităţile în momentul introducerii taxei.
Ne exprimăm speranţa că autorităţile îşi vor concentra eforturile pe reducerea accentuată a cheltuielilor publice, într-un exerciţiu care să reflecte în mod echitabil eforturile pe care cu toţii trebuie să le facem pentru redresarea fiscală a României.
***
Despre AFFR
Asociaţia Farmaciilor şi Farmaciştilor (AFFR) reprezintă circa 1100 de farmacii din toată ţara, cu acoperire geografică la nivel naţional, dintre care o treime se află în mediul rural. Membri noştri sunt afaceri cu capital 100% românesc, care angajează un număr total de 5.400 de profesionişti şi administrează 35 de societăţi farmaceutice.
Misiunea noastră este să lucrăm in beneficiul pacienţilor, să dezvoltăm servicii adaptate nevoilor lor şi să redăm prestigiul profesiei de farmacist, investind continuu în dezvoltarea profesională a colegilor noştri.
AFFR este partener de dialog pentru instituţiile publice şi consiliile consultative din domeniul sănătăţii. Suntem membri ai Federaţiei Internaţionale Farmaceutice (FIP), organizaţie care reprezintă milioane de farmacişti şi cercetători din toată lumea.