Proteinele de origine animală continuă să fie fundamentale în alimentaţia românilor, iar cele provenite din alternativele vegetale îşi fac loc tot mai mult în meniul zilnic.
Un nou studiu realizat de Danone România privind comportamentele alimentare ale românilor cu un accent special pe aportul de proteine arată că, deşi carnea şi lactatele rămân pilonii principali ai dietei, nivelul de informare cu privire la rolul proteinelor în alimentaţia zilnică rămâne scăzut.
Potrivit studiului 95% dintre români consumă săptămânal carne, 9 din 10 includ lactate în dietă, iar aproape jumătate (50%) au ales produse pe bază de plante în ultima lună.
Carnea şi lactatele sunt pilonii dietei românilor şi principala sursă de proteină
Carnea este prezentă constant în alimentaţia românilor cu pui (89%), porc (80%) şi mezeluri (68%) în topul preferinţelor. În paralel, lactatele sunt consumate de 90% dintre români săptămânal, cu laptele, caşcavalul, brânzica şi iaurtul printre cele mai apreciate. În medie, fiecare persoană consumă 5 tipuri de lactate pe lună, iar 60% declară că mănâncă zilnic 1–2 produse din această categorie.
Produsele pe bază de plante se află pe un trend ascendent, dar rămân de nişă. Aproximativ jumătate dintre români au consumat proteine vegetale în ultima lună, în special brânză vegetală şi băuturi pe bază de plante, fiecare cu o incidenţă de aproximativ 20%.
Studiul arată că aproape jumătate dintre români (50%) au consumat produse pe bază de plante în ultima lună, cu o preferinţă pentru crema de brânză vegetală (23%) şi băuturile vegetale (20%). Deşi gradul de consum este mai scăzut decât la carne sau lactate, frecvenţa este ridicată: 70–80% dintre consumatorii fideli le includ săptămânal în alimentaţie. Tinerii între 18 şi 44 de ani au un interes mai mare pentru aceste alternative.
Nivel redus de conştientizare asupra aportului proteic
Doar o treime dintre români ştiu că aportul zilnic de proteine este esenţial, iar numai 6% îşi monitorizează activ consumul. Pentru majoritate, proteinele sunt asociate cu ideea generală de sănătate şi echilibru, fără o înţelegere aprofundată a beneficiilor nutriţionale.
„Deşi proteinele sunt esenţiale pentru sănătatea musculară, imunitate şi regenerarea ţesuturilor, doar o treime dintre români sunt conştienţi de necesitatea unui aport zilnic, iar doar 6% îl monitorizează activ. Există o nevoie clară de educaţie nutriţională. Este important ca oamenii să înţeleagă nu doar ce alimente sunt bune ci şi de ce sunt esenţiale pentru sănătate. În alimentaţia noastră, proteinele – macronutrient – ocupă un loc preferenţial, fiind valoroase pentru rolul structural, de cărămizi ai muşchilor, rol de transport (hemoglobina care transportă oxigenul şi dioxidul de carbon, iar mioglobina transportă oxigenul la muşchi), funcţional (intră în constituţia enzimelor, hormonilor şi anticorpilor ) implicate în imunitate, coagulare, contracţia musculară.”, completează Dr. Anca Hâncu, Preşedinte Asociaţia medicală de prevenţie prin stil de viaţă sănătos.
*Metodologie studiu:
Analiza Danone a fost realizată pe un eşantion de 500 respondenţi, din mediul urban şi rural, femei şi bărbaţi, cu vârste cuprinse între 18 – 65 de ani. Studiul s-a desfăşurat în luna august 2025, de către Aha Report.
***
Despre Danone
Danone este lider mondial în domeniul alimentelor şi băuturilor, care activează în trei categorii de produse axate pe sănătate, cu o creştere rapidă şi în tendinţe: Produse lactate proaspete, Produse pe bază de plante, Ape şi Nutriţie specializată. Cu o misiune de lungă durată de a aduce sănătate prin alimente unui număr cât mai mare de oameni, Danone îşi propune să inspire practici mai sănătoase şi mai durabile de alimentaţie şi de consum, angajându-se în acelaşi timp să obţină un impact măsurabil în domeniul nutriţional, social şi de mediu. Danone şi-a definit strategia Renew pentru a restabili creşterea, competitivitatea şi crearea de valoare pe termen lung. Cu peste 96.000 de angajaţi şi produse vândute în peste 120 de pieţe, Danone a generat vânzări de 27,6 miliarde de euro în 2023. Portofoliul Danone include mărci internaţionale de top (Actimel, Activia, Alpro, Aptamil, Danette, Danio, Danonino, Evian, Nutricia, Nutrilon, Volvic, etc.), precum şi mărci locale şi regionale puternice (Aqua, Blédina, Bonafont, Cow & Gate, Mizone, Oikos şi Silk).
Despre Danone România
Danone a achiziţionat fabrica de lactate Mioriţa din Bucureşti în anul 1996, iar până în acest moment au fost investiţi aproximativ 100 milioane euro pentru modernizarea şi retehnologizarea acesteia. În prezent, 1 milion de iaurturi sunt distribuite către consumatorii români, dar şi către alte 13 pieţe europene. Danone România procesează anual peste 60.000 tone de litri de lapte, din care o mare pondere o reprezinta lapte românesc. Numai anul trecut, compania a colectat lapte proaspăt de la 20 de ferme mari şi peste 100 de gospodari.
Danone este prezent pe piaţa românească cu produse lactate proaspete (Danone, Activia, Danonino, Actimel), produse pe bază de plante (Alpro), precum şi cu produsele alimentare pentru bebeluşi şi nutriţie specializată (Aptamil, Milupa, Forticare).
Danone România a obţinut certificarea B Corp în cadrul grupului regional al Europei Centrale şi de Est din care România face parte alături de Bulgaria, Ungaria, Cehia şi Slovacia. Danone România se alătură astfel mişcării sociale pentru sustenabilitate ce aduce împreună peste 6.000 de companii, în peste 80 de ţări şi 150 de industrii ce îndeplinesc standarde riguroase de performanţă socială şi de mediu, transparenţă şi responsabilitate.