Societatea Naţională de Oncologie Medicală din România (S.N.O.M.R.) a lansat oficial Campania Naţională de Prevenţie a Cancerului #CuUnPasÎnainte, în cadrul unei conferinţe de presă.
Evenimentul, organizat cu prilejul Congresului Naţional de Oncologie de la Sinaia, a reunit oficiali guvernamentali, experţi în sănătate publică, lideri de opinie şi reprezentanţi ai asociaţiilor de pacienţi, marcând un angajament ferm la nivel naţional pentru intensificarea eforturilor de prevenţie a afecţiunilor oncologice.
Lansarea campaniei a reafirmat necesitatea unei abordări integrate, centrate pe acţiune, pentru a reduce rata de incidenţă şi mortalitate cauzată de cancer în România.
Speakerii prezenţi la eveniment au subliniat, prin discursurile lor, caracterul urgent al demersurilor preventive:
„Aproximativ 40% dintre cazurile de cancer pot fi prevenite. Prin campania #CuUnPasÎnainte ne propunem să ajungem cât mai aproape de publicul larg şi să transmitem cât mai clar mesajele despre prevenţie. Scopul este să contribuim la creşterea semnificativă a numărului de români care acordă importanţă reală prevenţiei în următorii ani”, a explicat Dr. Răzvan Ovidiu Curcă, Preşedintele S.N.O.M.R.
„Prevenţia activă, bine susţinută legislativ şi logistic, reprezintă soluţia pe termen lung. Dezvoltarea reţelelor de tratament şi monitorizare a pacienţilor oncologici trebuie să meargă mână în mână cu prevenţia, printr-o abordare regională adaptată nevoilor locale. Medicii de familie nu pot acţiona singuri — de aceea este esenţială integrarea serviciilor, astfel încât pacientul să beneficieze de un parcurs clar: de la prevenţie şi consiliere, până la diagnostic şi tratament”, a declarat Prof. Univ. Dr. Alexandru Rafila.
„Atletismul, sportul numărul unu la Jocurile Olimpice, nu înseamnă doar performanţă, ci şi sănătate. Ar trebui ca în fiecare zi să faceţi mişcare, să vă întindeţi corpul, să socializaţi. Sportul înseamnă sănătate, fair-play şi prevenţie. Sper ca tot mai mulţi oameni să conştientizeze cât de important este sportul pentru starea noastră de bine”, a declarat Constantina Diţă-Tomescu, Campioană Olimpică, Ambasador al Campaniei.
„Privim spre noi orizonturi, care necesită colaborare şi comunicare eficientă. Campania #CuUnPasÎnainte aduce o componentă puternică de informare, prin social media şi platforme dedicate, într-un limbaj accesibil publicului larg. Trebuie să devenim influenceri ai adevărului şi ai informaţiei corecte, într-o perioadă în care autorităţile din întreaga lume se confruntă cu o scădere a gradului de încredere publică”, a declarat Farm. Dr. Răzvan Prisada, Preşedinte ANMDMR.
„Campania #CuUnPasÎnainte este necesară şi binevenită. Trebuie să construim prevenţie, nu doar spitale, iar cheia este încrederea — mai dificil de clădit decât infrastructura. Pe lângă medici, un rol fundamental îl au asistenţii medicali comunitari, mediatorii şi asistenţii sociali, care sprijină oamenii să înţeleagă importanţa prevenţiei. Grupurile de suport ajută pacienţii să transforme frica şi ruşinea în curajul de a-şi împărtăşi experienţa şi de a-i încuraja pe alţii să meargă la medic.”, a precizat Luminiţa Vâlcea, Directorul Executiv al COPAC (Coaliţia Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice).
„Industria farmaceutică a fost şi rămâne un partener important al sistemului medical, iar împreună putem învinge cancerul. Prevenţia transmite un mesaj esenţial: intervenţia în cancer trebuie să înceapă cât mai devreme. În viitor, inteligenţa artificială şi genomica vor permite analiza unui volum uriaş de date şi vor contribui la reducerea riscurilor şi la personalizarea intervenţiilor medicale”, a spus Radu Raşinar, Preşedinte ARPIM, Vicepreşedinte LAWG, Country Manager AstraZeneca.
„Nevoia de măsuri concrete de prevenţie este evidentă — în clinică vedem în continuare prea multe cazuri diagnosticate târziu. De exemplu, peste 90% dintre pacienţii cu cancer bronhopulmonar se prezintă la medic în stadii avansate, ceea ce face din această patologie o prioritate majoră pentru depistarea timpurie. Proiectele-pilot de screening din Craiova şi Gorj sunt exemple valoroase de iniţiative locale care pot deveni modele la nivel naţional”, a subliniat Conf. Univ. Dr. Michael Schenker, Centrul Sf. Nectarie.
„Prevenţia este cel mai multidisciplinar şi intersectorial domeniu al sănătăţii, iar extinderea parteneriatelor S.N.O.M.R. arată direcţia corectă. Totuşi, cel mai important partener rămâne populaţia, care trebuie implicată autentic. Schimbarea comportamentelor trebuie să vină din convingere, nu din teamă, pentru a fi durabilă şi eficientă. Sănătatea publică trebuie să sprijine necondiţionat prevenţia, pentru o societate mai sănătoasă şi mai responsabilă.” a concluzionat Dr. Carmen Ungurean, Reprezentant al Institutului Naţional de Sănătate
Publică (INSP).
Lansarea din 31 octombrie marchează trecerea campaniei #CuUnPasÎnainte într-o nouă etapă, dedicată consolidării educaţiei medicale şi creşterii gradului de conştientizare privind prevenţia oncologică.
În continuare, S.N.O.M.R. vizează extinderea campaniei prin acţiuni de comunicare, educaţie şi parteneriate strategice, care să aducă mesajul prevenţiei mai aproape de publicul larg.
Printre direcţiile principale se numără:
1. Educaţia medicală prin campanii de comunicare: promovarea mesajelor de prevenţie şi responsabilitate în rândul comunităţii medicale şi al populaţiei generale.
2. Parteneriate educaţionale: consolidarea colaborării cu mediul academic, organizaţiile profesionale şi partenerii instituţionali pentru susţinerea acţiunilor de informare şi formare.
3. Resurse digitale: dezvoltarea a două platforme educaţionale sub egida S.N.O.M.R. – una destinată medicilor, deja finalizată şi funcţională, şi una destinată publicului larg, aflată în fază finală de pregătire şi care urmează să fie lansată în curând.
Aceste direcţii fac parte dintr-un efort amplu al S.N.O.M.R. de a aduce prevenţia oncologică în prim-planul sănătăţii publice din România, printr-o abordare continuă, colaborativă şi bazată pe educaţie.
S.N.O.M.R. mulţumeşte tuturor partenerilor şi reprezentanţilor mass-media prezenţi pentru sprijinul acordat în mediatizarea acestui demers esenţial.
Despre S.N.O.M.R.:
Societatea Naţională de Oncologie Medicală din România este cea mai importantă asociaţie profesională dedicată oncologilor din România, având ca misiune promovarea excelenţei în îngrijirea pacienţilor oncologici şi susţinerea cercetării.
Prin programe educaţionale, conferinţe ştiinţifice şi campanii de informare, S.N.O.M.R. contribuie la formarea unei comunităţi medicale puternice şi la creşterea nivelului de conştientizare privind importanţa depistării precoce a cancerului.
Într-un context medical în continuă evoluţie, S.N.O.M.R. îşi reafirmă angajamentul de a susţine excelenţa profesională, de a promova educaţia continuă şi de a aduce prevenţia oncologică mai aproape de fiecare român, pentru ca împreună să fim mereu cu un pas înainte în lupta împotriva cancerului.



