Ministerul Sănătăţii a modificat fluxul informaţional pentru raportarea datelor privind persoanele testate pentru Covid-19, una dintre măsuri fiind transmiterea automată prin SMS a rezultatelor probelor către persoanele testate.
Noile măsuri, cuprinse într-un ordin al ministrului Sănătăţii, se vor aplica începând de săptămâna viitoare, prin actualizarea platformei informatice de colectare a datelor.
“Actualizarea fluxului informational va reduce timpii de răspuns a direcţiilor de sănătate publică şi va îmbunătăţi colaborarea dintre acestea şi persoanele infectate sau care fac parte din anchetele epidemiologice.Persoanele care au fost testate vor afla în timp real rezultatul testelor, de asemenea deciziile emise de DSP vor fi transmise automat din sistemul informatic, nemaifiind necesară contactarea dsp-ului. De asemenea se va facilita colaborarea cu medicii de familie”, a declarat ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, citat într-un comunicat al ministerului.
Măsurile au fost decise pe baza experienţei acumulate în cele 8 luni de gestionare a pandemiei şi în conformitate cu noile prevederi legislative.
NOILE PREVEDERI
Conform documentului, probele transportate la laboratoarele care realizează testarea RT-PCR vor fi însoţite de un Formular de însoţire a probei recoltate cu cod emis anterior de Direcţia de Sănătate Publică (DSP).
Pentru toate probele recoltate (la cerere sau conform metodologiei), laboratoarele vor introduce în platforma informatică toate datele din formularele, precum şi rezultatele testelor dupa fiecare transa de lucru, în maxim 24 ore de la primirea probei la laborator.
Responsabilitatea pentru alocarea probelor prelevate conform metodologiei catre laboratoare revine fiecarui DSP aferent. Directorul executiv al fiecarui DSP se asigură de alocarea probelor, astfel încât toate probele să fie procesate în maxim 24 ore. Pentru situatia in care capacitatea de testare dintr-un judet este depasită, se va realiza relocarea probelor in alte judete de către coordonatorul regional stabilit.
Rezultatele probelor vor fi transmise automat din aplicaţia informatică prin SMS şi email persoanelor testate. În cazul în care pentru persoana testată nu există date relevante de contact, responsabilitatea transmiterii rezultatului revine entităţii care a dispus recoltarea, respectiv entităţile la care s-a efectuat testarea.
Buletinele de analiză pozitive vor fi transmise în mod automat prin email si mesaj text, medicului de familie al persoanelor testate, pentru a fi luate în evidenţă.
În cazul în care o persoana testată nu are medic de familie, aceste informatii sunt transmise catre DSP, aceasta avand responsabilitatea de a monitoriza cazul.
Direcţiile de Sănătate Publică (DSP) au obligatia de a identifica şi de a confirma în urma anchetei epidemiologice contacţii direcţi ai fiecarei persoane testate pozitiv.
Toate persoanele identificate a fi contacţi direcţi ai fiecărei persoane cu rezultat pozitiv vor fi introduse în aplicaţia informatică de catre DSP
Decizia de carantinare va fi generată automat, imediat dupa completare, din aplicaţia informatică şi va fi transmisă fiecarei persoane, cât şi a medicului de familie al acesteia.
În cazul pacienţilor pozitivi, decizia de izolare va fi completată în aplicaţia informatică de către DSP în maxim 24 ore. După completare, aceasta va fi transmisa în format electronic, prin email din aplicaţia informatică, atât medicului de familie sau medicului desemnat de catre DSP, cât şi pacientului.
După 14 zile de la luarea în evidenţă ca persoana confirmată, pentru persoanele izolate la domiciliu sau în locaţii dedicate şi monitorizate de medicii de familie, respectiv medicii alocaţi de DSP, în absenta schimbării statusului acestora, fişa pacientului se va închide în mod automat în aplicaţia informatică sub statusul de “ vindecat”.
Pentru toti pacienţii pozitivi internaţi, unităţile spitalicesti au obligatia de a completa formularul corespunzator (fisa de spital) din aplicaţia informatică, în primele 12 ore de la internare.
La externare, unitatea spitaliceasca are obligaţia ca în maxim 24 ore sa completeze în fisa de spital din aplicaţia informatică, statusul pacientului: vindecat, transferat sau izolat la domiciliu.
Unităţile spitaliceşti au obligatia raportării imediate a deceselor Covid în baza definitiei de caz catre DSP
Orice laborator autorizat de catre DSP, dar neinclus în Programul National de Sănătate , care efectueaza teste RT-PCR pentru SARS-CoV-2, are obligatia de a transmite în aceleasi termene, buletinele de analiza, electronic, catre DSP şi INSP, precum şi datele statistice solicitate catre INSP
Până săptămâna viitoare, Ministerul Sănătăţii şi STS vor organiza sesiuni de pregătire regionale cu toate instituţiile implicate.