Îmbunătăţirea controlului hipertensiunii arteriale la domiciliu cu ajutorul AI

Îmbunătăţirea controlului hipertensiunii arteriale la domiciliu cu ajutorul AI

Tehnologia bazată pe inteligenţă artificială (AI) îşi face loc tot mai mult în îngrijirea medicală, iar un nou studiu arată că interfeţele vocale bazate pe AI pot sprijini persoanele vârstnice în monitorizarea tensiunii arteriale la domiciliu. Asistenţii vocali nu doar facilitează raportarea corectă a valorilor, ci pot reduce costurile şi îmbunătăţi calitatea îngrijirii, oferind un pas important către o gestionare mai eficientă a hipertensiunii arteriale.

Un nou studiu prezentat la conferinţa ştiinţifică Hypertension Scientific Sessions 2025, organizată de Asociaţia Americană a Inimii (American Heart Association - AHA)  arată că asistenţii vocali bazaţi pe AI pot ajuta persoanele vârstnice cu hipertensiune să raporteze corect valorile tensiunii arteriale, reducând costurile şi îmbunătăţind calitatea îngrijirii.

Cercetarea, coordonată de echipa Emory Healthcare din Atlanta, a inclus 2.000 de adulţi, majoritatea cu vârsta de peste 65 de ani (vârsta medie 72 de ani, 61% femei).

Scopul a fost testarea eficienţei unui asistent de AI cu interfaţă vocală în colectarea corectă a măsurătorilor tensiunii arteriale raportate de pacienţi, înlocuind apelurile telefonice realizate de personal medical.

Analiza dosarelor medicale electronice a identificat pacienţii care nu aveau date privind tensiunea arterială sau la care ultima măsurătoare a tensiunii nu se încadra în intervalul normal, sub 120/80 mm Hg. Pacienţii cu aceste date lipsă au fost marcaţi pentru a primi apeluri din partea unui agent vocal bazat pe inteligenţă artificială.

Agenţii vocali AI au fost capabili să interacţioneze în mai multe limbi, inclusiv engleză şi spaniolă, şi să identifice pacienţii care necesitau îngrijiri suplimentare. Dacă o valoare a tensiunii depăşea pragurile stabilite, apelul era transferat imediat către o asistentă sau un cadru medical, mai ales dacă pacienţii prezentau simptome precum ameţeli, vedere înceţoşată sau dureri în piept.

Pe durata studiului, 85% dintre pacienţi au fost contactaţi cu succes, iar 67% au dus apelul telefonic la final. Dintre aceştia, 60% au efectuat o măsurătoare corectă a tensiunii în timpul apelului. Rezultatele au arătat că 68% dintre pacienţi au atins criteriile de conformitate pentru controlul tensiunii arteriale (Controlling Blood Pressure). 

Procesul a dus la o reducere cu 88,7% a costului per raportare, comparativ cu situaţia în care asistentele medicale ar fi efectuat aceleaşi sarcini manual. Datele colectate au fost integrate direct în dosarele electronice ale pacienţilor, iar pacienţii cu hipertensiune dificil de controlat au fost direcţionaţi către echipe specializate de management al cazurilor.

Un element remarcabil a fost satisfacţia pacienţilor: scorul mediu raportat în sondajele post-apel a depăşit 9 din 10, ceea ce indică o experienţă excelentă avută de pacienţii care au interacţionat cu agentul vocal AI.

„Am fost surprinşi de nivelul ridicat de satisfacţie al pacienţilor. Este o veste promiţătoare pentru viitor, deoarece implicarea pacienţilor este esenţială pentru rezultate pozitive în îngrijirea medicală”, a declarat dr. Tina-Ann Kerr Thompson, autorul principal al studiului, citată într-un comunicat.

„Citirile corecte ale tensiunii arteriale sunt esenţiale pentru controlul hipertensiunii, iar tehnologiile de AI de ultimă generaţie pot transforma modul în care gestionăm această problemă, ajungând la pacienţi oriunde s-ar afla şi reducând barierele legate de accesul la îngrijiri”, a subliniat dr. Eugene Yang, expert voluntar la AHA.

Totuşi, studiul are şi unele limitări, întrucât a fost unul observaţional, fără grup de control, iar apelurile care au utilizat agentul vocal AI nu au fost comparate direct cu apeluri efectuate exclusiv de personal uman. În plus, cercetarea a fost retrospectivă, bazându-se pe date existente.

Măsurarea tensiunii arteriale de către pacient, acasă, este o componentă principală a iniţiativei AHA, care sprijină organizaţiile medicale să îmbunătăţească controlul tensiunii arteriale printr-un program bazat pe dovezi ştiinţifice.

Hipertensiunea arterială este unul dintre principalii factori de risc pentru bolile cardiovasculare, iar monitorizarea tensiunii la domiciliu este recomandată tuturor adulţilor cu valori crescute, conform noilor ghiduri ale AHA, publicate în august 2025.

Studiul sugerează că utilizarea agenţilor vocali bazaţi pe inteligenţă artificială în procesele clinice are potenţialul de a reduce costurile, de a îmbunătăţi raportarea datelor şi de a creşte calitatea îngrijirii pacienţilor cu hipertensiune, contribuind la avansul telemedicinei şi al monitorizării sănătăţii la distanţă.

viewscnt