Poziţia INSP cu privire la legea de aprobare a Ordonanţei de Urgenţă privind instituirea noului Registru Unic Electronic de Boli Transmisibile (iRUBT)

Poziţia INSP cu privire la legea de aprobare a Ordonanţei de Urgenţă privind instituirea noului Registru Unic Electronic de Boli Transmisibile (iRUBT)

Ca urmare a informaţiilor apărute în spaţiul public, referitor la sesizarea Curţii Constituţionale a României în legătură cu aspectele de neconstituţionalitate a Legii de aprobare a Ordonanţei de Urgenţă privind instituirea noului Registru Unic Electronic de Boli Transmisibile (iRUBT), pentru o informare corectă Institutul Naţional de Sănătate Publică face următoarele clarificări:

  • Registrul Unic Electronic de Boli Transmisibile nu reprezintă o ingerinţă disproporţionată în viaţa privată, ci un instrument indispensabil pentru protejarea sănătăţii populaţiei, construit în limitele constituţionale şi europene. Gestionarea şi administrarea bazei naţionale de date, inclusiv cele cu caracter personal, privind statisticile de sănătate, este una dintre atribuţiile institutului încă de la înfiinţare;
  • INSP gestionează în afară de RUBT şi alte sisteme care conţin date cu caracter personal neînregistrând incidente care să faciliteze accesul publicului la acestea. Sistemele pe care le gestionăm sunt securizate şi auditate de serviciile de specialitate din domeniu;

Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP) a fost dintotdeauna şi este instituţia care are dreptul de a opera date cu caracter personal, inclusiv date din categoriile speciale, în conformitate cu articolul 9 din Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR) privind prelucrarea datelor sensibile. Specialiştii INSP au acces atât la platformele cu date sensibile de la nivel naţional, cât şi la cele europene, utilizate pentru activităţi de supraveghere, monitorizare şi raportare în domeniul sănătăţii publice.

  • Ce este RUBT? – un sistem informaţional/informatic integrat pentru managementul sănătăţii publice care are ca scop supravegherea bolilor transmisibile şi siguranţa populaţiei.
  • Cine gestionează datele? – Legea stabileşte categoriile de raportori şi utilizatori ai datelor de sănătate — medici, laboratoare, DSP, INSP şi alte autorităţi relevante — şi condiţiile de acces. Normele tehnice detaliază aspectele referitoare la garanţiile pentru protecţia datelor sensibile, audit şi responsabilităţi stricte pentru operatori.
  • Care este utilitatea datelor? – supravegherea epidemiologică a bolilor transmisibile. RUBT este instrumentul central pentru logistica sănătăţii publice privind bolile transmisibile: de la diagnostic, raportare, monitorizare, intervenţie, către decizii de politici de sănătate.  

În toate statele europene există registre similare RUBT, construite în conformitate cu normele europene prin care statele membre sunt obligate să colecteze date individuale despre bolile transmisibile, să utilizeze registre şi sisteme digitale interoperabile, să transmită ECDC date nominale sau pseudonimizate, în funcţie de boală, şi să păstreze aceste informaţii pentru perioade adecvate necesare analizelor longitudinale, evaluărilor de risc şi răspunsului rapid în caz de alertă.

Registrul RUBT, funcţional în acest moment la nivelul INSP, este construit în acord cu:

  • Regulamentul (UE) 2022/2371;
  • Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR);
  • Recomandările ECDC privind supravegherea epidemiologică;
  • Standardele ENISA privind securitatea cibernetică în sistemele medicale;
  • Bunele practici aplicate în Germania, Franţa, Olanda, Danemarca, Finlanda şi alte state cu registre avansate.

Opiniile exprimate public privind înlocuirea acestui registru cu Dosarul Electronic de Sănătate (DES) sunt greşite, având în vedere că DES:

–  nu a fost şi nu este o platformă operaţională la data prezentă;  

 – nu oferă informaţii de sănătate publică;

 – nu poate fi un instrument în combaterea eventualelor crize de sănătate.

Protejarea sănătăţii populaţiei este misiunea INSP, iar acest lucru se poate realiza doar în baza unor evidenţe. Lipsa acestor registre ar întârzia sau bloca intervenţia rapidă, luarea şi aplicarea măsurilor de prevenţie şi control în situaţia unor focare/ epidemii.

Datele de sănătate stau la baza fundamentării politicilor de sănătate publică, analizării tendinţelor, anticipării problemelor de sănătate.

Ne exprimăm preocuparea faţă de întârzierea adoptării măsurilor legale necesare pentru desfăşurarea coerentă şi continuă a activităţii, cauzată de contestarea proiectului de lege la Curtea Constituţională.

viewscnt