Colegiul Medicilor a reglementat publicitatea pentru cabinetele şi unităţile medicale. Ce condiţii au fost stabilite

Colegiul Medicilor a reglementat publicitatea pentru cabinetele şi unităţile medicale. Ce condiţii au fost stabilite

Colegiul Medicilor din România (CMR) a reglementat publicitatea pentru cabinetele şi unităţile medicale, stabilind condiţiile în care pot fi promovate aceste unităţi. Astfel, publicitatea activităţilor şi serviciilor medicale nu trebuie să conţină menţiuni comparative, denigratoare sau superlative, să promită garanţia rezultatului sau să promoveze mesaje conspiraţioniste, fiind obligatorie respectarea principiului „medicinii bazate pe dovezi ştiinţifice”.

Noile reglementări sunt cuprinse în Decizia nr. 20/2025, privind condiţiile de desfăşurare a publicităţii de către cabinetele şi unităţile medicale, a Consiliului naţional al CMR, publicată luni în Monitorul Oficial. Prevederile deciziei vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026.

“Publicitatea activităţilor şi serviciilor medicale trebuie să se limiteze la informaţii reale şi relevante privind activitatea medicală desfăşurată, pregătirea profesională a medicilor avizată în România, precum şi la dotarea şi performanţele tehnice ale echipamentelor şi dispozitivelor medicale”, se arată în actul normativ.

De asemenea, publicitatea trebuie “să corespundă realităţii, să nu conţină informaţii false ori care ar putea induce publicul în eroare sau care ar putea afecta imaginea medicului, a profesiei ori reputaţia colegilor”.

Noua reglementare stabileşte 12 condiţii care trebuie respectate de cătee publicitatea activităţilor şi serviciilor medicale:

- să respecte drepturile pacienţilor;

- să nu aducă atingere independenţei profesionale a medicului;

- să nu conţină menţiuni comparative, denigratoare, superlative;

- să fie clară, decentă, onestă, obiectivă, veridică, transparentă, corectă, cu evitarea exprimărilor echivoce şi ambigue, ce permit interpretări înşelătoare sau anticoncurenţiale;

- să nu promită rezultate nerealiste sau garanţia rezultatului, să nu includă afirmaţii înşelătoare conform cărora respectivul serviciu/tratament va vindeca diverse afecţiuni;

- să nu fie lipsită de respect faţă de profesie şi colegi;

- să respecte principiul „medicinii bazate pe dovezi ştiinţifice” şi să nu promoveze mesaje conspiraţioniste;

- să nu încurajeze acordarea de servicii medicale suplimentare fără beneficii clinice pentru pacient;

- să respecte secretul profesional;

- să nu conţină informaţiile, inclusiv video/audio, ale persoanelor aflate sub tratament în unităţile de asistenţă medicală, fără consimţământul persoanelor în cauză;

- să nu conţină date cu caracter personal privind starea de sănătate a persoanelor fără consimţământul acestora;

- să respecte reglementările legale, statutare şi deontologice privind profesia de medic, drepturile şi îndatoririle medicilor, concurenţa loială şi onestă.

Cabinetele şi unităţile medicale au la dispoziţie mai multe mjloace prin care pot să îşi facă publicitate: firma (care trebuie să îndeplinească anumite condiţii de formă şi amplasare), corespondenţa profesională şi mai multe mijloace opţionale - siglă sau logo, pagini de internet sau de reţele sociale, participarea la manifestări ştiinţifice, reclame online, publicitate la radio şi TV, diseminarea de broşuri sau pliante, publicitatea stradală şi publicitatea în incinta cabinetelor şi unităţilor medicale prin mijloace audio-video.

În cazul în care mijlocul de publicitate utilizat sau conţinutul materialului publicitar nu respectă prevederile noii decizii sau ale codului deontologic, "colegiul medicilor teritorial va solicita în scris medicului şi/sau unităţii medicale să efectueze modificările necesare sau retragerea de pe piaţă, fizic sau online, a mijloacelor de publicitate, total sau parţial, în termen de 30 de zile", prevede decizia CMR.

De asemenea, “publicitatea realizată de unităţile medicale cu personalitate juridică cu încălcarea prevederilor prezentei decizii atrage după sine sesizarea organelor abilitate”, potrivit noii reglementări.

viewscnt